StockMusic.ir

نکاتی راجع به اسکوپ رنگ در پریمیرکه باید بدانید!

نکاتی راجع به اسکوپ رنگ در پریمیرکه باید بدانید!

نرم افزار پریمیر از جمله نرم افزار هایی است که به صورت تخصصی برای ویرایش حرفه‌ای فیلم طراحی و توسعه یافته است. یکی از قسمت های این نرم افزار برای اصلاح رنگ می باشد چون چشمان انسان ها هیچ گاه ابزار خوبی برای ارزیابی رنگ ها نبوده است . اما در عوض در این آموزش یاد می گیرید، اسکوپ ها در پریمیر همیشه اطلاعات صحیحی در این باره به شما می دهند.

قبل تر در مقاله آموزش تغییر لباس در پریمیر به مبحث اصلاح رنگ در پریمیر پرداخته بودیم. این بار می خواهیم با نگاه با اسکوپ ها تخصصی تر این موضوع را بررسی کنیم. اسکوپ ها در واقع از مهمترین ابزار برای کسانی است که با تصاویر یا فیلم سروکار دارند. از آنجا که چشمان انسان برای ارزیابی دقیق رنگ غیرقابل اطمینان است (زیرا مغز، ورودی تصویری را بر اساس محیط تنظیم می کند – لازم به ذکر نیست که هیچ دو صفحه نمایش دقیقاً یکسان نیستند) ، اسکوپ اطلاعات دقیق در مورد رنگ و میزان نوردهی را ارائه می دهد، بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که فیلم بر روی هر صفحه ای عالی به نظر می رسد. در مبحث آموزش اصلاح رنگ در پریمیر ، ما به چهار حوزه اصلی ، از جمله نحوه کار و زمان استفاده از هر یک ، نگاهی خواهیم انداخت.

آشنایی با اسکوپ ها :

در ابتدا برای اینکه با مفهوم اسکوپ در بحث آشنا شویم ، ما از اسکوپ های پنل رنگی افکت Lumetri استفاده خواهیم کرد. اسکوپ ها در برنامه های مختلف کمی متفاوت است ، اما پایه های هر یک از آنها همیشه یکسان خواهد بود.

در حالی که کار با اسکوپ به نظر ترسناک می رسد ، بهتر است به خود یادآوری کنید که آنها تنها یکسری نمودارهای پیچیده و تخصصی هستند. چهار اسکوپ اصلی نمودارهای استوانه ای (bar) یا دایره ای (pie) هستند که بسته به نوع استفاده از اسکوپ ، داده ها را به روشهای مختلف ترسیم می کنند.

یک نکته این که اگر کامپیوتر شما یک سیستم کامل و بدون نقص است ، همیشه مطمئن شوید که “Clamp Signal” را خاموش کرده و فضای رنگ را روی “Float” تنظیم کنید. این دو تنظیم اطمینان می دهند که تمام اطلاعات موجود در عکس به صورت دقیق در اسکوپ های شما نمایش داده می شود.

هیستوگرام

رایج ترین اسکوپی که در نرم افزار پریمیر استفاده می شود، نمودار هیستوگرام است . هر دوربین فیلمبرداری مدرن یا دوربین فیلمبرداری حرفه ای، DSLR یا دستگاه ضبط خارجی به احتمال زیاد دارای یک هیستوگرام داخلی است. آشنایی با هیستوگرام می تواند باعث توانایی خواندن یک مهارت اساسی باشد.

در پریمیر، هیستوگرام از جهت معمول خود 90 درجه می چرخد. این به شما کمک می کند تا اطلاعات را با وضوح بیشتری مشاهده کنید – قسمت بالای نمودار نمایانگر سایه روشن ها (high lights) در تصویر شما است و قسمت پایین سایه های (shadows) تصویر شما را نشان می دهد.

هر هیستوگرام به 256 بخش تقسیم می شود و هر بخش مقدار نور و روشنایی (Luminance (Y را در نشان می دهد. این نمودار هیستوگرام قاب تصویر شما را تجزیه و تحلیل می کند و تعداد پیکسل هایی را که مقدار Y را گزارش می دهند ، ارزیابی می کند و هر پیکسل را در نقطه مناسب در دامنه ترسیم می کند.

یک هیستوگرام خوب معمولاً باید مانند یک منحنی زنگوله ای باشد که اکثر پیکسل ها در میانه قرار گرفته باشند، با یک حرکت تدریجی نرم به سایه ها و سایه روشن ها. “مرکز” نمودار بسته به میزان نور در عکس ممکن است به سمت بالا یا پایین حرکت کند. به عنوان یک قاعده به یاد داشته باشید تجمع شدید تن رنگ ها به سمت سایه ها و سایه روشن ها نباشد.

پوشش های رنگی روی هیستوگرام به تنهایی مفید نیستند زیرا فقط به شما نشان می دهد که رنگ های تصویر چقدر روشن است؟! مطمئناً این میتواند اطلاعات مفیدی باشد، اما ما به زودی به بهترین ابزار اندازه گیری رنگ خواهیم رسید.

در ادامه بحث به اسکوپ دیگری برای درک میزان نوردهی نگاه می کنیم.

نمودار شکل موج (Waveform)

نمودار Waveform، در بسیاری موارد، یک آپدیت مستقیم به هیستوگرام است. در حالی که اطلاعات مشابهی را نمایش می دهد ، اما Waveform اطلاعات اضافه تری را ارائه می دهد که باعث می شود عکسبرداری  یا فیلم برداری با نوردهی مناسب بسیار ساده تر شود.

Waveform ، بخش های افقی تک پیکسلی از قاب تصویر شما را در نظر می گیرد (حدود  1920 پیکسل برای HD) و هر پیکسل عمودی را با توجه به سطح خاکستری آن (یا مقدار Luminance) ترسیم می کند. در نتیجه، شکل موج کنترل شده تر و تطبیق پذیر تری نسبت به هیستوگرام ارائه می دهد زیرا می توانید با چشمتان مناطق روشن و تاریک را در عکس خود پیدا کنید.

وقتی میزان نوردهی مناسب باشد،  نمودار شکل موج باید گسترش گسترده ای بین پیکسل های موجود در قاب شما را نشان دهد، در حالی که اگر نوردهی مناسب نباشد، منجر به تجمع نقاط خواهد شد. اطلاعات موج هایی که در بالای نمودار یا پایین  نمودار قرار می گیرد و به نوعی قطع شده اند یعنی فیلم دچار کم نوری زیاد یا نور دهی بیش از حد شده است. مانند تصویر بالا که در بخشی که نور پشت دست بازیگر هست اور اکسپوز شده است. همین نقطه را می توانید در Waveform ببینید که یه نمودار از بالا قطع شده است.

بیشتر نمودار های Waveform دارای پوشش های رنگی هستند که می توانید آنها را فعال کنید ، اما باز هم، ابزار بهتری برای کار وجود دارد. مثلا شکل موج RGB می تواند بسیار مفید باشد، وقتی در هر قسمت از تصویر خود رنگ های ناخواسته می بینید. هنگامی که پوشش های RGB و Luma را فعال می کنید ، می توانید ببینید رنگ های ناخواسته در کدام قسمت قرار دارند. به سادگی رنگ ها را جا به جا کنید (بالا یا پایین ببرید)، وقتی رنگ های شما در حالت تعادل قرار گرفتند، نقاط در اسکوپ سفید می شوند.

با دانستن این اصل که دو اسکوپ اصلی برای میزان نوردهی وجود دارد، ابتدا به سراغ اسکوپ های رنگ می رویم.

نمودار RGB

نمودار RGB مشابه با نمودار Waveform عمل می کند بدین صورت که خط افقی حکم میزان پیکسل افقی در فیلم را دارد(طول قاب) و خط عمودی میزان روشنایی رنگ ها را در هر فریم مشخص می کند. اما به جای اینکه هر کانال رنگی را پوشش دهد ، آنها به سه شکل موج مجزا از هم در می آورد.

شما می توانید نمودار RGB را دقیقاً همانطور که نمودار Waveform را می خوانید، بخوانید، بالا و پایین نمودار نمایانگر سایه روشن ها و سایه ها است، و محور چپ به راست موقعیت مکانی در قاب می باشد.

برای کار با رنگ، این نمودار ساده و مفید است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از هر رنگی در نمودار استفاده کنید تا عکس خود را ارزیابی کنید (مثلاً آیا در قسمت سایه روشن خیلی سبز وجود دارد؟). اسکوپ باید دید شما را با تجمعی از نقاط سبز که در سطوح بالاتر از قرمز یا آبی می رود، تأیید کند. برای ایجاد تعادل در سایه روشن ها، به سادگی به پنل Curves در Lumetri بروید و نقطه بالای منحنی سبز را تنظیم کنید تا رنگ سبز با قرمز و آبی به تعادل برسند.

نمودار RGB برای توازن سریع رنگ در بسیار ارزشمند است – به ویژه هنگامی که با منحنی های رنگ از آن استفاده می کنید.

اسکوپ برداری (Vector)

و در آخر، سلطان نمودار های رنگ: اسکوپ برداری

این اسکوپ برداری، رنگ موجود در چرخه رنگی عکس را نشان می دهد. خانواده های شش رنگ در بخشهای مربوط به چرخه رنگ قرار دارند. جعبه های موجود در اسکوپ ، سطح رنگی امن برای نمایش در تلویزیون را در قسمت داخلی نشان می دهند(خط زرد) و سطح color-clipping  را در قسمت خارجی.

در پریمیر این بردار با نمونه گیری از اطلاعات رنگی هر پیکسل در هر فریم کار می کند. این داده ها بر اساس دو نقطه داده بر روی اسکوپ برداری ارزیابی و ترسیم می شوند: طیف رنگی(hue) و اشباع بودن رنگ(saturation) هر پیکسل. طیف رنگی hue در اطراف محیط اسکوپ نمایش داده می شود ، در حالی که اشباع بودن با فاصله نقطه از مرکز اسکوپ نشان داده می شود(خطوط سفید در عکس بالا). پیکسل های فیلم سیاه و سفید در مرکز دامنه قرار خواهند گرفت.

شاید یکی از کاربردی ترین ویژگی های اسکوپ برداری خط تنالیه رنگ پوست انسان است. این بسته به اسکوپ برداری مورد استفاده متفاوت است. در نرم افزار پریمیر این بخش سمت چپ بالای نمودار است(خط سبز رنگ در عکس زیر).

صرف نظر از اینکه رنگ پوست کاراکتر شما چه هست، این خط همیشه بر روی تن مناسب پوست قرار دارد زیرا این قسمت خاص از نمودار، رنگ خون در حال گردش در زیر پوست است. همیشه مطمئن شوید که تن های پوستی شما در این خط قرار می گیرد در غیر این صورت بنظر می رسد خواسته اید رنگ پوست بازیگر های فیلم را طور دیگری نشان دهید.

برای بررسی رنگ پوست ، به سادگی روی فریم زوم کنید یا یه صورت موقت یک ماسک روی چهره بازیگر ایجاد کنید تا پریمیر فقط آن ناحیه را در اسکوپ آنالیز کند.

اسکوپ برداری مقادیر تن پوستی جدا شده را به روز می کند و به شما نشان می دهد. ابتدا به کمک طیف رنگی hue تنظیم کنید و سپس دمای رنگ color temperature را تغییر دهید تا به شاخص مناسب برسید.

سخن پایانی:

با استفاده از این چهار اسکوپ، شما کاملاً مجهز به مقابله با هر نوع درجه بندی رنگ یا سایر پروژه های تصویری هستید. اگر تا حالا برای اصلاح رنگ از اسکوپ ها استفاده نمی کردید مطمئنا راه حرفه ای را برای یک هنرمند  Colorist شدن دنبال نکرده اید. هرگز زمان بهتری مثل حالا برای شروع وجود نخواهد داشت، پس شروع کنید به اصلاح رنگ… این بار با اسکوپ ها!

در تایم کد طیف متنوعی از پروژه آماده پریمیر وجود دارد که کار ساخت کلیپ را برای شما آسان می کند.

به این پست چه امتیازی می دهید؟

ارسال دیدگاه

لطفا برای استفاده از این بخش، وارد حساب کاربری خود شوید.