StockMusic.irGraphicFarm.ir

راهنمای تئوری رنگ فیلم

film color theoryراهنمای تئوری رنگ فیلم

چگونه می توانید پالت رنگ فیلم خود را به بخشی از روند داستان پردازی تبدیل کنید؟ چطور با کمک پالت رنگ فیلم ، فیلمساز بهتری شویم ؟! اگر سروکار تان به فیلمسازی و تئوری رنگ در فیلم افتاده باشد می دانید که پالت رنگی فیلم یکی از بخش هایی است که به ندرت در فیلم سازی از آن استفاده می کنیم . برای درک بهتر به این دقت کنید که تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان با اینکه بخواهید اشک بیننده را در بیاورید خیلی متفاوت است .

هرکس یکبار هم فیلم Wizard Of Oz را دیده باشد ، قطعا به یاد می آورد. یک لحظه جادویی وقتی عکسی سیاه و سفید با تم گرم (sepia-tone) به یک عکس تمام رنگی تبدیل می شود .  همه چیز دگرگون می شود و برای لحظه ای تعجب دوروتی را با ورود او به Oz می فهمیم. ما در دانشکده فیلمسازی ، به قدرت رنگ برای کمک به بیشتر شدن قابلیت های داستان پردازی معتقدیم. پس به فیلم های مورد علاقه تان بیشتر فکر کنید!

تم رنگی آن فیلم ها چگونه است و آن پالت های رنگی فیلم چه چیزی را به داستان اضافه می کنند؟

امروز می خواهیم از تأثیر رنگ و تئوری رنگ بر روی فیلم شما صحبت کنیم ، و بررسی کنیم که چگونه پالت های رنگی فیلم می توانند به بهبود کار شما کمک کنند. همانطور که Roger Deakins گفته است: “رنگی کردن فیلم به نظر ساده می آید اما به کار گرفتن آن در جهت داستان پردازی مشکل است! بنابراین هم سرگرم کننده خواهد بود و هم سخت. اما قرار است چیزهای زیادی یاد بگیریم. شروع می کنیم!

film color theory

رنگ فیلم

سوال اول اینکه منظور از رنگ فیلم چیست؟

خوب، رنگ فیلم به شما این اجازه را می دهد که به جای سیاه و سفید، به صورت رنگی تصویربرداری کنید اما در بحث امروز ما می خواهیم رنگ های استفاده شده در فیلم و تأثیر آن بر احساسات بینندگان را استنباط کنیم.

امروز قصد داریم به تئوری رنگ فیلم بپردازیم.

تعریف تئوری رنگ فیلم

تعریف تئوری رنگ فیلم نظریه ای است که می گوید رنگهای خاص در فیلم احساسات خاصی به مخاطب القا می کنند. دستکاری این رنگ ها می تواند برای هدایت مخاطب به سمت هدف نویسنده باشد ، که برای ارسال پیام به یکدیگر متصل شده اند ، یا برای ایجاد طنزی چشمگیر به کار گرفته شده اند.

برای استفاده صحیح از تئوری رنگ فیلم ، ابتدا باید نگاهی به چرخه رنگ در یک فیلم بیندازید. چرخه رنگ میتواند شما را با تأثیر رنگ در داستان پردازی بیشتر آشنا کند .

چرخه رنگ در فیلم

چرخه رنگ یا دایره رنگ، نمایشی سازمان یافته از نمودار Hue هست که روابط بین رنگهای اولیه ، رنگهای ثانویه ، رنگهای نوع سوم و سایر ترکیبهای رنگ را در تئوری رنگ نشان می دهد.

یک اینفوگرافیک انواع مختلف رنگ ها و ترکیب رنگ ها در سینما را شرح می دهد. این یک ابزار مهم است که هر کارگردان باید بتواند در کنار خود داشته باشد. چون به آن کمک می کند تصمیم بگیرند که مجموعه هایشان چگونه به نظر برسند ، کدام لباس ها روی دوربین ظاهر شود و صحنه ها چگونه روشن شوند.

یک کارگردان تمام تمرکز خود را به کار می گیرد تا بداند وقتی یک رنگ روی صحنه ظاهر میشود چه اتفاقی رخ میدهد ، برای این کار همکاری با بخش هنر ، فیلمبرداری و طراحی لباس بسیار مهم است. رنگ فقط نحوه به تعادل رسیدن دوربین نیست ، بلکه برای پوشش افراد و چگونه بنظر آمدن آن مجموعه روی صحنه است.

به تمام کارهای باشکوهی که Wes Anderson انجام داده است فکر کنید. فیلم های او توسط پالت های رنگی آنها تعریف می شوند و احساسات از طریق آن تصاویر بیان می شوند.
film color theory
رنگ های بیان شده در این قاب، دنیای خشن این فیلم را به ما نشان می دهد و لحن تیره و افسرده ی فیلم را تنظیم می کند. Anderson  همچنین می تواند برعکس آن را ضبط کند. دنیایی از ماجراجویی و دختری که می خواهد جهان را به دست بگیرد. تئوری رنگ دنیای پیچیده ایست.

film color theory

برای درک چگونگی تأثیر رنگها ، باید یاد بگیرید که چطور آنها را در کنار هم قرار دهید. و چگونه می توانید رنگ ها را دستکاری کنید تا آنچه را که می خواهید بر روی صفحه نمایش به دست آورید.

پس بیایید رنگ ها را تجزیه کنیم.

درون یک رنگ چه میگذرد ؟

Hue

Hue یکی از سه ویژگی اصلی هر رنگ (به همراه روشنایی و اشباع) است که طبق تعریف نشان‌دهندهٔ شباهت یا تفاوت یک رنگ از یکی از عوامل اصلی، آبی،قرمز، زرد و سبز است.

هیو طیفی هست که از رنگ قرمز شروع شده و به قرمز ختم می شود. یعنی یک چرخه رنگی که عملکرد آن  مشابه سلول های استوانه ای چشم ماست

film color theory

Hue یک نمودار عالی است ، اما برای تعمیق دانش رنگ و بیان رنگ روی صفحه ، به برخی از عناصر دیگر نیاز دارید.

میزان اشباع بودن Saturation

اشباع بودن یکی دیگر از ویژگی های رنگی است که توصیف می کند چقدر شدت رنگی به دست می آوریم. اینفوگرافیک زیر نحوه اشباع را نشان می دهد.

film color theory

برای درک بهتر چگونگی کار Hue و اشباع در تئوری رنگ، باید به درجه رنگ توجه کنید.

درجه رنگ Value

درجه یک رنگ نشان مید هد که آیا رنگ مورد نظر تیره است یا روشن است . مثلا آبی تیره درجه بالاتری دارد نسبت به آبی روشن.

اکنون که درک کرده اید چگونه رنگ های مورد نظر خود را در پالت رنگ فیلم خود انتخاب و توصیف کنید ، بیایید بررسی کنیم که چگونه این رنگ ها بروی صفحه می توانند احساسات مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند.

film color theory

چگونه یک رنگ در فیلم می تواند بر احساسات تأثیر بگذارد؟

همه ما می دانیم که فیلم وسیله ای برای انتقال افکار است. یک داستان عالی می تواند شما را به دوردست ها ببرد ، اما بهتر است بدانید فیلم یک رسانه بصری است. منظور ما فقط خواندن چیزها نیست؛ ما قصد داریم چیزها را ببینیم. رنگ ها و تئوری رنگ  به ما کمک می کنند تا اهداف پشت صحنه و آنچه کارگردان از ما می خواهد را ببینیم.

اینفوگرافیک زیر به شما کمک می کند که بفهمید کدام رنگ ها ، کدام عواطف را به صحنه یا بخش هایی از فیلم یا نمایش تلویزیونی اختصاص می دهد.

film color theory

در اینجا یک راهنمای ساده و سریع در مورد رنگ ها در تئوری رنگ آورده شده است:

· قرمز – عصبانیت ، اشتیاق ، خشم ، هیجان ، انرژی ، سرعت ، قدرت ، توان ، گرما ، عشق ، پرخاشگری ، خطر ، آتش ، خون ، جنگ ، خشونت.

· صورتی – عشق ، بی گناهی ، سلامتی ، شاد ، محتوا ، عاشقانه ، جذاب ، بازیگوش ، نرم ، لطیف ، زنانه.

· زرد – خرد ، دانش ، آرامش ، شادی ، خوشبختی ، خوش بینی ، آرمان گرایی ، تخیل ، امید ، آفتاب ، تابستان ، ناهنجاری ، بزدلی ، خیانت ، حسادت ، خیانت ، فریب ، بیماری ، خطر.

· نارنجی- شوخ طبعی ، انرژی ، تعادل ، گرما ، شور و شوق ، پر جنب و جوش ، گسترده ، پرزرق و برق.

· سبز- شفابخش ، تسکین دهنده ، پشتکار ، سرسختی ، خودآگاهی ، افتخار ، طبیعت تغییر ناپذیر ، محیط زیست ، سالم ، موفقیت ، تجدید ، جوانی ، نشاط ، بهار ، سخاوت ، باروری ، حسادت ، بی تجربگی ، حسادت.

· آبی – ایمان ، معنویت ، رضایت ، وفاداری ، تحقق صلح ، آرامش ، آرامش ، ثبات ، هماهنگی ، وحدت ، اعتماد ، حقیقت ، اعتماد به نفس ، محافظه کاری ، امنیت ، پاکیزگی ، نظم ، آسمان ، آب ، سرما ، فناوری ، افسردگی.

· بنفش/ ارغوانی- وابسته به عشق شهوانی ، حق امتیاز ، اشراف ، معنویت ، مراسم ، اسرارآمیز ، دگرگونی ، خرد ، روشنگری ، ظلم ، استکبار ، عزا ، قدرت ، حساس ، صمیمیت.

· قهوه ای- ماتریالیستی ، احساس ، زمین ، خانه ، بیرون از منزل ، قابلیت اطمینان ، راحتی ، استقامت ، پایداری ، سادگی.

· سیاه- نه ، قدرت ، تمایلات جنسی ، پختگی ، تشریفات ، ظرافت ، ثروت ، رمز و راز ، ترس ، گمنامی ، ناخوشایند بودن ، عمق ، سبک ، شر ، غم ، پشیمانی ، عصبانیت.

· سفید – بله ، محافظت ، عشق ، تکریم ، خلوص ، سادگی ، پاکیزگی ، صلح ، فروتنی ، دقت ، معصومیت ، جوانی ، تولد ، زمستان ، برف ، خوب ، عقیمی ، ازدواج ، ازدواج (فرهنگ های غربی) ، مرگ (فرهنگ های شرقی) ، سرما ، تمیزی.

· نقره ای- ثروتمند ، زرق و برق ، برجسته ، خاکی ، طبیعی ، براق ، زیبا ، با تکنولوژی بالا.

· طلائی- گرانبها ، ثروتمندان ، افراط و تفریط. گرما ، ثروت ، رفاه ، عظمت.

همانطور که می بینید ، بسیاری از رنگ ها احساسات خاصی را نشان می دهند. در تئوری رنگ شما یاد می گیرید فقط افزودن رنگ کافی نیست بلکه شما باید پشت هر قاب نگاه هنری ای داشته باشید. برای مثال عکسی از  Edward Scissorhands هست که Tim Burton در تلاش است تا محله ای بتونی را به نمایش در بیاورد تا در با عمارت Edward  مخلوط شود. بنابراین او از این رنگ های پاستلی برای ساخت خانه و ایجاد سبک زندگی حومه شهر به عنوان یک آرمانشهر استفاده می کند.

film color theory

اکنون که می فهمید از چه رنگی استفاده می شود ، وقت آن رسیده است که “عمیق ترین دلیل” نحوه استفاده آن را درک کنید.

زمان آن رسیده تا به سراغ کتاب فروید بروید و در روانشناسی رنگ در فیلم کاوش کنید.

روانشناسی رنگ در فیلم چیست؟

مطالعه ای صورت گرفته که نشان می دهد چه عواطف پیچیده ای راHue می تواند ایجاد کند وقتی با اشباع بودن و درجه رنگ ترکیب شود. بیایید نگاهی به این نمودار بیندازیم و واقعاً احساسات و تنالیته ای را که می توانید به داستان های خود بیافزایید را بررسی کنید.

film color theory

اگر نگاهی به سه فیلم کاملا متفاوت داشته باشیم و ببینیم چگونه از تئوری رنگ استفاده کرده اند .

اول از همه فیلم Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 . این یک فیلم ترسناک است. همه چیز در مورد پایان دادن به یک سریال و پایان زندگی های بسیاری است و اصلا طنز نیست، این فقط یک واقعیت است. بنابراین فیلم با رنگ های سبز و آبی پیش می رود آن هم نه فقط برای چشمان Lily. فقط بدانید که نمی توانید از آبی روشن و سبز روشن استفاده کنید. اینجاست که باید متوجه شوید میزان اشباع بودن یک رنگ و درجه آن چقدر اهمیت دارد . این حالت از رنگهای آبی و سبز، خاموش و غم انگیزند.

film color theory

در مورد چیزی که به خودی خود مفهوم تاریکی می دهد اما نیاز است تا مقداری طنز به آن تزریق شود ، چطور؟

Corpse Bride دقیقاً مثالی برای این مورد است که این کار را با فشار بیشتر به داخل قلمرو رنگ اولیه انجام می دهد. می تواند سرد و ترسناک باشد ، اما این رنگ ها مرموز بودن و هیجان نیز می بخشند.

film color theory

علاوه بر آن در بعضی موارد در تئوری رنگ شما با مفاهیمی که سرد و گرم است رو به رو می شوید مثل فیلم Frozen .

Frozen ترکیبی از تم رنگی دو فیلمی است که در بالا ذکر شد. اما همه چیز را به قلمروی پر جنب و جوش سوق می دهد. این فیلمی است که تم سرد دارد اما ما را به شخصیت هایی که در جستجوی عشق و پذیرش و خانواده هستند ارتباط می دهد.

film color theory

تا به اینجای تئوری رنگ می بینید که این ترکیب رنگی که در شکل بالا می بینید به خوبی کنار هم قرار می گیرند. به طور کلی چهار دسته اصلی تم رنگی این چنین وجود دارد ، در ادامه آنها را به شما معرفی می کنیم :

چهار نوع مفهوم رنگ

وقتی در پالت های رنگی فیلم کندوکاو کنید، باید با چهار مفهوم رنگی آشنا شوید که به شما کمک می کند تا انتخاب کنید چه چیزی در فیلم یا برنامه تلویزیونی شما ظاهر شود، بهتر است. اینفوگرافیک زیر تمام مفاهیم چهار رنگ را توصیف و بررسی می کند.

film color theory

مونوکروماتیک یا تک رنگی Monochromatic

بیایید با ساده ترین مفاهیم رنگی شروع کنیم. رنگ های مونوکروماتیک به یک طرح رنگی مبتنی بر تنها یک رنگ اشاره دارند. مثلا در فیلم The Matrix که تقریباً هر قاب حول رنگ سبز می چرخد و این اتفاق بخشی از فیلم می شود.

film color theory

مونوکروماتیک ، اجباری به ناراحت بودن و غم انگیزی ندارد . در فیلمی مثل how Grand Budapest Hotel با به کار بردن مونوکروماتیک های روشن تر، مفهوم را عوض کردند در واقع درجه های مختلف از رنگ صورتی با میزان اشباع بودن متفاوت، آنها را موفق به این کار کرد.

film color theory

خوب ، ما تا به اینجا متوجه شدیم که چگونه یک رنگ عمل می کند. حالا بیایید رنگهای مختلفی را به ترکیب اضافه کنیم.

شباهت Analogous

شباهت یک تم رنگی در فیلم یا تلویزیون به رنگ هایی اشاره دارد که روی چرخه رنگ در کنار هم هستند. فیلمسازان غالباً برای طرح های مشابه خود از بین رنگ های گرم یا سرد انتخاب می کنند زیرا به طور کلی موضوع فیلم یا نمایش تلویزیونی را متناسب می کنند. ایده در اینجا به دست آوردن رنگ هایی است که تعادل یا هماهنگی را در کنار هم پیدا می کنند.

این تصویر را از Moonlight بررسی کنید. ببینید چقدر پر از بنفش و آبی است؟

film color theory

در مورد این تصویر از Mary Poppins نیز همینطور است. همه این رنگ ها با هم کار می کنند و در چرخه رنگی کنار یکدیگرند.

film color theory

به یک عکس دیگر از Ang Lee’s Life of Pi.  دقت کنید با این تفاوت که از رنگ های گرمتر استفاده کرده است .

film color theory

برخی از رنگ ها که در چرخه رنگی مقابل یکدیگر هستند نیز به خوبی کنار هم قرار می گیرند. ما آن رنگ ها را “مکمل” می نامیم.

مکمل Complementary

رنگهای مکمل رنگهایی هستند که در چرخه رنگی مقابل یکدیگر هستند اما هنوز هم در کنار هم خوب به نظر می رسند. در واقع آنها زیاد روی صفحه نمایش استفاده می شوند ، اما آنها را در پوستر فیلم ها نیز می توانید ، مشاهده می کنید.

film color theory

ایده این پوسترها مربوط به رنگ های مکمل در تئوری رنگ است که در روانشناسی ما نیز نقش دارد . می بینید که چگونه دستکاری Hue ، میزان اشباع بودن و درجه رنگ برای هر یک از فیلم های نمایش داده شده در این پوسترها تاثیر دارد.

film color theory

علاوه بر تأثیرشان در جذب مخاطب، رنگ های مکمل در داستان پردازی نیز اهمیت دارند . مثل وقتی که یک زن و شوهر دارید ، و می خواهید احساسات آنها را نشان دهید و از صحنه جدایشان کنید.

film color theory

بازی با دو تا از رنگ های مکمل این اجازه را به ما می دهد تا به کمک تم رنگی سه گانه، یک رنگ سومی هم اضافه کنیم.

سه گانه Triadic

طرح های رنگی سه گانه طرح هایی هستند که از سه رنگ حتی وقتی در فاصله دور از هم روی چرخه رنگ باشند، استفاده می کنند. مانند این پوستر برای Inherent Vice .

film color theory

به عکس زیر دقت کنید آیا متوجه چیزی در مورد دستگیره درهای قرمز در Sixth Sense ، می شوید؟

film color theory

در اینجا ما با حرکت شخصیت Bruce Willis به سمت درب ، حادثه ای که قرار است اتفاق بیفتد را نشان می دهیم و در واقع نکته برجسته ای را برای مخاطب ارائه می کنیم .

اما وقتی فیلمسازان از رنگ هایی استفاده می کنند که اصلاً در کنار هم نیستند ، چه می شود؟

پالت رنگ متناقض در فیلم

در تئوری رنگ ، رنگ های متناقض یکدیگر را جذب می کنند. رنگ های متناقض رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ متضاد یکدیگر هستند. در تئوری رنگ ، یک رنگ مکمل رنگی است که مستقیماً مقابل یک رنگ است. مثلا زرد و بنفش رنگهای مکمل هستند زیرا با هم در تضاد هستند و باعث می شود آنها متناقض باشند. متوجه شدید؟

بله ، گیج کننده است اما اجازه دهید چند مثال را بررسی کنیم.

غالباً کارگردانان از رنگهای متناقض استفاده می کنند تا چیزی را برجسته نشان دهند . مثل دختری که کت قرمز در Schindler’s List به تن دارد و یا خانمی که در The Matrix لباس قرمز پوشیده است.

 

این مساله درمورد فیلم هایی مانند Pleasantville هم صادق است که همه چیز در مورد رنگی کردن جهانی است که تصمیم گرفته است بی آب و رنگ باشد .

film color theory

در مورد رنگ هایی که معمولاً با یک شخصیت یا مکان در ارتباط هستند چه؟

پالت های رنگی تداعی کننده در فیلم

پالت رنگی تداعی کننده در فیلم یا تلویزیون اساساً رنگ هایی هستند که با دیدن آنها به خیالاتتان پرواز می کنید. در واقع اینها رنگ هایی هستند که به ما شخص یا مکان را یادآوری می کنند.

film color theory

برای مثال قرمزی کل ارتش شورشی در جنگ ستارگان که به آنها اجازه می دهد هنگام سفر به جنگ ، رنگ های خود را به پرواز درآورند.

film color theory

مثلا یکی دیگر از فیلم های محبوب اخیر من Gone Girl. است. ببینید چگونه Fincher  از اولین و آخرین صحنه فیلم استفاده می کند.

film color theory

در آغاز ، ما یک زن خونسرد را می بینیم ، بی گناهی او در معرض نمایش است. رنگ های سرد احساس مرگ را به ما منتقل می کنند. اما در پایان ، رنگ ها گرم شدند و اکنون می دانید که او توانایی هر کاری را دارد. او بسیار سر زنده است و اگر او را عصبانی کنید ممکن است کشته شوید. همین مثال را می توان در سریال برکینگ بد هم زد.

film color theory

شما می توانید با استفاده از رنگ ، شخصیت ها و لحن آن ها را به مرور زمان متوجه شوید.

نگاهی به تفاوت هایی که فیلم Superman  در طول سال ها کرده است بیندازید. به نحوه استفاده از رنگ های او برای نشان دادن لحن فیلم و شخصیت دقت کنید.

film color theory

انتخاب رنگ ها به تنهایی توسط خودتان می تواند دشوار باشد استفاده از یک تولید کننده پالت رنگ فیلم می تواند به کمک تان بیاید.

تولید کننده پالت رنگ فیلم

در اینترنت که جستجو می کردم متوجه سایت جالبی شدم به نام Colormind که می تونید پالت های رنگی متفاوتی را در آن مشاهده کنید. البته از این دست سایت ها زیاد است که با کمی جستجو به نتایج جالبی دست خواهید یافت

film color theory

من هم چنین کارهایی را که توسط سایت Movies In Color انجام شده است دوست دارم. آنها در واقع رنگ ها و طیف های رنگی را از فیلم ها می کشند و در دسترس مردم قرار می دهند تا درک کنند چگونه به آنچه روی صفحه نمایش می رسد ، دست پیدا می کنند.

خلاصه تئوری رنگ در فیلم

امیدوارم این مطلب به شما در گسترش درک تان در مورد پالت های رنگی فیلم و چگونگی استفاده از آنها برای نمایش داستان تان از صفحه نمایش کمک کند. همان طور که در نمونه های پالت رنگ فیلم ما مشاهده کردید ، داشتن فیلمنامه عالی شروع خوبی است ، اما داستان را فقط با طراحی عالی ، ویرایش و کار با رنگ می توان شدت بخشید.

مجموعه ورک شاپ های سینمایی مستر کلاس را از دست ندهید!

به این پست چه امتیازی می دهید؟

3.8 / 5. 4

ارسال دیدگاه

بازگشت
پشتیبانی تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
ایمیل
تلفن
دیگر وب سایت های ما
یکی از روش های زیر را برای بازیابی رمز عبور انتخاب کنید