چرا فیلم سازها رنگ ماه را همیشه آبی در نظر می گیرند؟

Why Do Filmmakers Color Grade Moonlight to Be Blue?چرا فیلم سازها رنگ ماه را همیشه آبی در نظر می گیرند؟

ماه تقریبا تک رنگ است. اما هنوز فیلم ساز ها دوست دارند رنگ آن را در آثار خود متفاوت نشان دهند. بسیاری از ما سعی می کنیم با انواع فوتیج های نوری و پریست های آماده، رنگ ماه را آن طوری نشان دهیم که در حقیقت وجود ندارد. حدس بزنید چرا؟ آیا این هم بخشی از دروغ های جذاب هنر هفتم است که مخاطبان برای آن بلیط تهیه می کنند، یا دلیل دیگری پشت آن نهفته است؟

به تصاویر زیر نگاه کنید. متوجه چه چیزی در آنها می شوید؟

Why Do Filmmakers Color Grade Moonlight to Be Blue? Why Do Filmmakers Color Grade Moonlight to Be Blue?

در هر دو تصویر ماه دارای رنگی گرم و سفید، در دمای رنگی حدود 4000k است. که این به صورت طبیعی، دمای رنگ نوری است که از خورشید توسط ماه بازتاب می شود. اما در فیلم های سینمایی (بخصوص هالیوودی) مهتاب معمولا آبی رنگ است. جالب این جاست در تصورات خودمان نیز چنین باوری وجود دارد که نور ماه آبی است!

در این صورت پرسشی که مطرح می شود این است که، اگر واقعا نور ماه سفید است، پس چرا ماه را در فیلم ها به گونی ای نشان می دهند که دارای رنگ آبی سردی است؟!

دلیل آن برمی گردد به چیزی که به آن Purkinje Effect می گویند. برای درک بهتر این اصطلاح پیشنهاد می کنیم کلیپ موشن گرافیک زیر را مشاهده نمائید.

 

Purkinje Effect

به طور کلی می توان گفت Purkinje Effect تمایل چشم انسان به حرکت به سمت رنگ های آبی در تاریکی یا مکان هایی با نور کم است.

موضوع تحقیق شده توسط پروفسور Johannes Purkinje ، نشان می دهد رنگ های آبی و سبز توسط انسان بیشتر از زرد و قرمز ، در روشنایی های پایین قابل درک هستند. دلیل این است که،  وقتی نور کاهش می یابد، بینایی چشمان ما از دید در روز (سلول مخروطی چشم – Cons) به دید در شب ( سلول های  استوانه ای چشم- Rods) منتقل می شود.

Why Do Filmmakers Color Grade Moonlight to Be Blue?

سلول های استوانه ای چشم برای ما بینایی در نور کم را به ارمغان می آورد البته با کاهش وضوح تصویر. بیشتر چیز هایی که ما می بینیم به نوعی کمرنگ می شوند. و به طور خاص،  در طول موج های بلند تر مثل طیف زرد- قرمز این تغییر دمای نور را بیشتر می توان مشاهده کرد.

به همین دلیل است که ما نور ماه را آبی رنگ می بینیم. در صورتی که یک دوربین تنظیم شده با دقت بالا، نور ماه را در حدود 4000k ثبت می کند.

Why Do Filmmakers Color Grade Moonlight to Be Blue?

انتخاب رنگ آبی ساطع شونده از ماه یک قرار داد فیلم و تلویزیونی است تا مخاطب با تصویر ارتباط بهتری برقرار کند.

بنابراین ، آیا نیاز است که هر کجا که خواستیم نور ماه را نمایش دهیم با همان رنگ آبی رمانتیک که می شناسیم این کار را بکنیم؟ در واقع، این یک انتخاب خلاقانه است.

شما ماه را در فیلم یا عکس های خود با چه رنگی ثبت می کنید؟ اگر قصد تغییر رنگ فیلم خود را دارید، توصیه می کنیم مجموعه فوتیج های نوری تایم کد را مشاهده نمائید.

چرا فیلم سازها رنگ ماه را همیشه آبی در نظر می گیرند؟
این پست 4.6 امتیاز از 7 نظر کسب کرده است

Password: www.timecode.irگزارش خرابی لینک

نظرات

  • babakvimeo مرداد ۲۷, ۱۳۹۷ :: ۱:۵۰ ق٫ظ

    منن فکر می کنم آبی بودن ماه و رعد و برق در اوائل کار حسب اشتباه یا عدم توانایی ثبت رنگ مناسب نور ماه با نگاتیوهای
    مخصوص فیلمبرداری در شب بوده و کم کم بعنوان سنت رایج پذیرفته شده .

ارسال دیدگاه