StockMusic.irGraphicFarm.ir

فرایند طراحی لوگو – راهنمای جامع طراحی لوگو حرفه ای

این که بخواهیم فرایند طراحی لوگو رو شرح بدهیم شاید کمی سخت باشد. اما چرا؟ هر طراح برای خود روش های خود را دارد و نمی توان دقیقا مسیر مشخصی را برای اجرا و طراحی لوگو مشخص کرد. گاها برخی افراد 60 دقیقه را برای صرف ایده پردازی و 90 دقیقه را برای اجرا به کار می برند. بعضی افراد در روند ایده پردازی به آهنگ مورد علاقه خود گوش می کنند و بعضی دیگر در کافه های لذت بخش و محیط هایی سرشار از آرامش به دنبال خلق و ایجاد لوگویی حرفه ای هستند.

ما در این مقاله قصد نداریم که روند طراحی افراد و شرکت های مختلف را قضاوت کنیم. حتی اگر بدترین روش را برای طراحی در نظر گرفته اید، اما اگر جواب می دهد پس آن روش برای شما درست است. اما ما در این مقاله قصد داریم یک روش کلی را به شما معرفی کنیم که بتوانید از آن به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. ما در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه ایده پردازی کنید، چگونه ترسیم کنید و چگونه یک لوگو را به بهترین حالت ارائه و پرزنت کنید.

در ادامه 7 مسیر برای طراحی لوگو حرفه ای را برای شما مشخص کرده ایم که از بهترین شرکت طراحی لوگو ایران یعنی شرکت پارماتیک الگو گرفته ایم.

1- نام برند مشتری را ارزیابی کنید

اولین قدم شما این است که متوجه شوید نام انتخاب شده برای برند مشتری به چه دلیل انتخاب شده، چه مفهومی دارد و اهداف کسب و کار برند چیست؟ از این مرحله به عنوان مرحله کشف مشتری یاد می شود. برای طراحی لوگو هر طرحی مناسب نیست و از آنجا که لوگو به عنوان نماد آن شرکت در بین مشتریان شناخته می شود، پس باید اهداف و نیازهای آن کسب و کار را به درستی درک کنید.

شما برای بدست آوردن این اطلاعات نیاز به بریف طراحی لوگو دارید. خیلی از مشتریان توانایی انتقال درسته آن چیزی که می خواهند را ندارند و این توانایی طراح است که باید اطلاعات مفید را از کارفرما دریافت نماید. باید زمان مناسبی را برای درک درست از شناخت کسب و کار مشتری کنید و حتما به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چرا سفارش طراحی لوگو می گیرید؟ سعی می کنید چه مشکلی را برطرف نمایید؟
  • اگر اسم برند شما نام یک شخص بود چه ویژگی هایی برای آن در نظر می گرفتید؟
  • لحن برند شما چیست؟ (رسمی، شوخی با عوام و …)
  • کدام باورها و ارزش ها برای برند شما مهم هستند؟
  • شرکت شما چه خدماتی ارائه می دهد که رقبا ارائه نمی دهند؟
  • دوست دارید مشتریان شما را چگونه یاد کنند؟

2- در مورد حوزه کاری کارفرما اطلاعات کسب کنید

هیچ برندی در خلا وجود ندارد. هر شرکتی مجبور است با استانداردهای صنعت خود مبارزه کند، حتی اگر همه کارها را برای مطرح شدن انجام دهد. بنابراین گام بعدی در فرایند طراحی لوگو، تحقیق در مورد نوع آرم رقبا و رهبران صنعت است. این مرحله به عنوان مرحله کشف صنعت نامیده می شود و می تواند به معنای تفاوت بین یک لوگو عمومی و یک لوگوی بسیار دور از زمینه سمت چپ باشد.

طبق تجربه شرکت طراحی لوگو پارماتیک، می توانید لوگوهای رقبارا بررسی کرده و ببینید که رقبا بر چه مواردی در لوگوی خود تاکید کرده اند و این موارد چه تاثیری بر ذهن و رفتار مخاطب داشته است. موارد زیر می تواند بیشتر به شما کمک کند:

  • چه تکنیک هایی در روند طراحی لوگو رقبا به کار برده شده است؟
  • چه تکنیک هایی از قلم افتاده و رقبا از آن بی بهره اند؟
  • بازار هدف چه مشتریانی دارد؟

3- لیستی از محل هایی که قرار است لوگو در آن استفاده شود آماده کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که می تواند به شما در روند طراحی لوگو کمک کند، این است که از لوگوی شما در چه مکان های دیگری استفاده خواهد شد. به عنوان مثال از لوگو در طراحی ست اداری بسیار استفاده می شود. شما هرچه سریعتر باید این مکان ها را شناسایی کنید. ممکن است از این لوگو در نرم افزارهای موبایل، سایت، شبکه های اجتماعی و … استفاده شود. شما با تشخیص درست این موضوع می توانید عملکرد بهتری برای طراحی داشته باشید.

4- انواع مفاهیم لوگو را ترسیم کنید

اگر ایده ای برای طراحی لوگو دارید احتمالا وسوسه شده اید که سریع آن را با نرم افزار پیاده سازی کنید. اما صبر کنید و ایده های بیشتری را بر روی کاغذ ترسیم کنید و طوفان فکری خود را بر روی کاغذ پیاده سازی کنید. داشتن طرح های بیشتر باعث می شود تا در انتخاب طرح بهتر عملکرد مناسب تری داشته باشید.

حتی اگر مطمئن هستید که ایده شما فوق العاده است، باز هم طرح های دیگر را طراحی کنید، چراکه ممکن است کارفرما طرح شما را دوست نداشته باشد.

5- ایجاد اتودها با نرم افزارهای طراحی

دو نرم افزار مهم برای طراحی لوگو وجود دارد. ایلوستریتور و کورل. شما باید یکی از این نرم افزارها را انتخاب کرده و طرح های خود را در آن اجرا کنید. قبل از اینکه طرح های خود را در نرم افزار پیاده سازی کنید، سه طرح برتر خود را از بین سایر اتودها انتخاب کرده و آنها را در نزم افزار پیاده سازی کنید. اجرای بیشتر اتودها باعث سردرگمی کارفرما شده و بیشتر اوقات کارفرما انتظار دارد تا طرح های دیگری را نیز به رایگان طراحی و پیاده سازی نمایید.

6- لوگو را به دیگران نشان داده و با توجه به بازخوردها، ویرایش ها را انجام دهید.

حتی اگر طراح نباشید این موضوع را می دانید: همه منتقدند!!! مهم نیست که چقدر طراحی لوگوی شما کامل است، به احتمال زیاد کسی در جایی درخواست ویرایش می کند. شما باید لوگوی خود را به افراد مختلفی نشان دهید. به کارفرما، به دوستان، به راننده اسنپ، همکاران و هرکس دیگری را که فکرش را می کنید. در بین نظرات ممکن است ایده های جالبی را برای ویرایش دریافت کنید و این می تواند به طرح نهایی شما کمک ویژه ای کند. از رنگ لوگو گرفته تا موارد مهمی که در اجرای آن به کار برده اید.

نظرات مختلف را گوش کنید و بعد از آن توضیحات خود را ارائه دهید و ببینید با دلایلی که برای طراحی لوگوی خود در نظر گرفته اید، دیگران چه بازخوردی به شما می دهند. آیا لوگوی شما را به عنوان یک برند معتبر خواهند شناخت؟ آیا حس خوبی از لوگو دریافت کرده اند؟

نظراتی که فکر می کنید ارزش دارند را یاد داشت کنید و با توجه به آن چیزی که در ذهن خود دارید، تغییرات را انجام دهید.

7- فایل های نهایی لوگو را آماده و به کارفرما تحویل دهید.

خب وقت ارائه نهایی است. شاید این بخش به اندازه تمامی بخش های قبلی مهم باشد. یک ارائه خوب می تواند در کمترین زمان کارفرما را قانع کند. ارائه لوگو در موکاپ های مرتبط یکی از تاثیرگذارترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. دلایل طراحی خود را با کارفرما به اشتراک گذاشته و از بازخورد دیگران نسبت به لوگویی که طراحی کرده اید صحبت کنید. و در نهایت فایل های وکتور و فایل های مورد نیاز کارفرما را تحویل دهید.

به این پست چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. 1

نظرات

  • ارسلان امینی ۰۳ آبان ۱۴۰۰ :: ۰۹:۰۴

    واقعا مقاله خیلی خوبی بود. برای اینکه بخوایم طراح لوگو بشیم کدوم دوره آموزشی رو پیشنهاد می کنید؟

ارسال دیدگاه

بازگشت
پشتیبانی تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
ایمیل
تلفن
دیگر وب سایت های ما
یکی از روش های زیر را برای بازیابی رمز عبور انتخاب کنید