StockMusic.irGraphicFarm.ir

آیا واقعا خرید کارت گرافیک گران قیمت در افتر افکت مهم است؟

آیا واقعا خرید کارت گرافیک گران قیمت در افتر افکت مهم است؟

بیایید درون دنیای پردازش گرافیک شیرجه بزنیم و ببینیم که آیا واقعا کارت گرافیک در افتر افکت معنی دارد.

– مقدمه

همانطور که احتمالا تا حالا فهمیده‌اید، افتر افکت یک نرم افزار است که به کاربر اجازه‌ی توسعه، ساخت و ارائه‌ی  انیمیشن ها، جلوه های بصری گرافیکی را می دهد. به عنوان مثال در تایم کد می توانید هزاران پروژه آماده افتر افکت را دانلود کنید و آن را به سلیقه ی خود ویرایش کنید. شما همچنین احتمالا می دانید که افتر افکت به شدت روی سخت افزار قوی مانند لپ تاپ یا سیستم های ورک استیشن برای ساخت این موارد متکی است.

از آنجایی که ما موشن گرافیک ها، انیمیشن ها و جلوه های بصری را درون نرم افزار افتر افکت می سازیم فکر می کنیم که یک کارت گرافیک بهتر با یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) قوی و گران قیمت، همان چیزی خواهد بود که نیاز داریم. اما این درست نیست!

قبل از آنکه ما وارد شویم به درون آنچه واقعا نیاز است که به آن توجه شود، بیاید از GPU و تاریخچه ی اخیرش با افتر افکت مطلع شویم.

– پردازش گرافیک یا GPU؟

فهمیدن این مورد مهم است که پردازش گرافیک یک تابع یا یک دستور و عمل ریاضی که کامپیوتر شما برای تولید گرافیک اجرا کند نیست. بلکه یک بخش فیزیکی و واقعی در کامپیوتر وجود دارد که به پردازش گرافیک کمک می کند.

بگذارید آن را به این روش توضیح دهیم، هر کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ یک مدار الکترونیکی ساخته شده در درون خود دارند به نام Graphics Prossing Unit یا همان GPU که در بالا گفته شد. این واحد مسئول بالابردن سرعت تولید و دستکاری گرافیک کامپیوتری و پردازش تصاویر است. به این معنی که این مدار از الگوریتم ها برای پردازش داده ها استفاده می کند و سپس آن داده ها را به صفحه نمایش دستگاه می فرستد.

یا به زبان ساده تر، GPU تصاویر را پردازش می کند و آنها را به صفحه نمایش کامپیوتر، لپ تاپ و حتی نمایشگر موبایل شما می فرستد.

– آیا GPU همیشه آن بُرد است؟

هم بله و هم نه، کامپیوتر ها از سخت افزاری به نام کارت گرافیک برای پردازش داده های بصری که در آن هنگام به صفحه نمایش شما فرستاده شده استفاده می کنند. در کل GPU فقط یک قسمت کوچک از کارت گرافیک است. اکنون، برخی کامپیوتر ها و لپ تاپ ها با یک کارت گرافیک مجتمع(آن بُرد) همراه هستند بجای یک کارت گرافیک اختصاصی، بنابراین بیایید نگاهی خیلی سریع به تفاوت های بین این دو بیندازیم.

– گرافیک مجتمع یا آن بُرد

یک کارت گرافیک مجتمع در مادربرد یک کامپیوتر ساخته شده و رم را با واحد پردازش مرکزی (CPU) اشتراک می گذارد. این بدین معنی است که GPU برای پردازش داده های بصری قسمتی از حافظه اصلی را استفاده خواهد کرد و بقیه‌ی حافظه نیز می تواند توسط CPU استفاده شود.

– کارت گرافیک اختصاصی

کارت گرافیک اختصاصی کارت مستقلی است که به لپ تاپ یا کامپیوتر اضافه شده است. این کارت گرافیک حافظه ی اختصاصی خاص خودش را دارد که به شدت مورد استفاده‌ی GPU برای تولید گرافیک کامپیوتری و پردازش تصویر است. برجسته ترین کارت های گرافیک، کارت های گرافیک ساخته شده توسط Nvidia و AMD است.

توجه داشته باشید که چگونه در هر دو نوع کارت گرافیک ما تا حد زیادی درباره ی حافظه صحبت کردیم. این را به خاطر داشته باشید! چون هنوز نکنه اصلی بازگو نشده است.

– آیا GPU بخش بزرگی از افتر افکت است؟

در گذشته ای نه چندان دور، GPU بسیار بزرگتر از امروز بود. شرکت Adobe یکبار از یک کارت GPU معتبر برای شتاب GPU در رندر ray-traced 3D استفاده کرد. و همچنین از OpenGL همراه GPU برای  Fast Draft و OpenGL Swap Buffer در افتر افکت استفاده کرده است.

با توجه به اینکه شرکت ادوب OpenGL را به دلیل عدم عملکرد مناسب از افتر افکت کنار گذاشته شد و Cinema 4D Lite جایگزین رندر ray-traced 3D شده است. این سوال پیش می آید که آیا واقعا خرید کارت گرافیک گران قیمت در افتر افکت مهم است؟ جواب کوتاه نه است. حال به جواب بلند می رسیم. در کلمات ریک جرارد ویرایشگر برنده ی 9 بار جایزه ی امی:

“GPU برای 99 درصد از رندر هایی که افتر افکت انجام می دهد استفاده نمی شود”

نکته: ریک از سال 1993 میلادی استفاده از افتر افکت را آغاز کرده است و از سال 1995 آن را آموزش می دهد.

– بنابراین اگر GPU مسئله ی بزرگی نیست، پس چیست؟

به یاد دارید فقط چند پاراگراف قبل را زمانی که به شما گفتم که کلمه ی “حافظه” را به خاطر بسپارید؟ خب حالا زمان صحبت عمیق تر درباره ی آن است. در حالی که کارت گرافیک حافظه ی اختصاصی خودش را خواهد داشت. افتر افکت هرگز از ظرفیت کامل آن حافظه استفاده نخواهد کرد. در عوض افتر افکت به شدت روی RAM و CPU کامپیوتر شما بجای GPU یا کارت گرافیک آن متکی است.

– حافظه با دسترسی تصادفی (RAM)

رم، مسئله ی مهمی برای اکثریت وسیع نرم افزار های امروز است. وظیفه ی اصلی اش کمک کردن به CPU است و اطلاعات مورد نیاز CPU را می گیرد جهت پردازش وظیفه یا کار با سرعت بیشتر. نداشتن رم کافی می تواند مانع CPU شود و به انجام رسیدن کارتان را سخت تر کند.

– واحد پردازش مرکزی (CPU)

واحد پردازش مرکزی یا به اختصار CPU مغز کامپیوتر است. این تراشه ی کوچک اکثریت عظیم کار ها و فرمان های مربوط به نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر را تفسیر و اجرا می کند. بنابراین هر زمان شما یک keyframe در افتر افکت می سازید. CPU در حال کمک به نرم افزار است که این اتفاق بیفتد.

– بنابراین رم و CPU به یک اندازه مهم هستند؟

دقیقا. شما قرار است که درک کنید که برای افتر افکت باید به شدت روی رم و CPU تکیه کنید. همچنین توجه ی دوباره به این نکته مهم است که یک CPU که فاقد رم است قرار نیست عملکرد خوبی داشته باشد. پس مسئله واقعی داشتن تعادلی از هر دو است. بنابراین برای افتر افکت شما به یک CPU خوب و مناسب همراه با مقدار مناسب رم نیاز دارید. بیاید نگاهی به آنچه شرکت Adobe پیشنهاد داده بندازیم.

مشخصات CPU: پردازنده ی چند هسته ای (Adobe اینتل را پیشنهاد می کند) با پشتیبانی 64 بیت

مشخصات رم: 8 گیگ رم (16 گیگ پیشنهاد می شود)

در پایان، خوب است که به یاد داشته باشید درحالی که افتر افکت زیاد روی کارت گرافیک برای پردازش طراحی ها و انیمیشن ها که ما روی آنها کار می کنیم تکیه نمی کند اما ما هنوز به یک کارت گرافیک با کیفیت برای گرفتن اطلاعات بصری از کامپیوتر و ارسال به نمایشگر نیاز داریم. بنابراین شما نیازی نیست کار زیادی انجام دهی و پول هنگفتی بابت کارت گرافیک خرج کنید بلکه شما به چیزی که فقط خوب کار کند نیازمندید. و یک نمایشگر درست و حسابی برای دیدن کارهایتان.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد که درک کنید چه اجزایی از سخت افزار کامپیوتر در افتر افکت واقعا بیشترین سودمندی را دارند. و امیدوارم که این مقاله به شما کمک کند برای دفعه ی بعد که شروع می کنید به خرید یک کامپیوتر جهت تولید موشن گرافیک، انیمیشن و جلوه های بصری بی نظیر بعدی تان.

– تغییرات در نرم افزار افتر افکت:

با انتشار افتر افکت 15.1، شرکت Adobe ویژگی “Improved GPU Memory Usage” را اضافه کرده است. همانطور که Adobe گفته افتر افکت اکنون برای جلوگیری از حالات افت VRAM زمانی که تنظیمات پروژه روی “Mercury GPU Acceleration” تنظیم شده است از GPU memory (VRAM) aggressively استفاده می کند. Adobe همچنین گزینه “Enable Aggressive GPU”  حافظه را برداشته است زیرا این تنظیم اکنون در افتر افکت فعال است. برخی افکت ها به “Mercury Engine” نیاز دارند، اما فعال سازی این ویژگی در مک می تواند آزار دهنده باشد.

– سخن پایانی:

اگر قصد دارید یک بهترین سیستم برای افتر افکت را جمع آوری کنید. در نظر داشته باشید کارت گرافیک نقشی در سرعت رندر در افتر افکت (برخلاف پریمیر) ندارد. از نسخه ۱۵.۱ به بعد می توانید برای پخش Preview از کارت گرافیک استفاده کنید اما تاثیر خارق العاده ای ندارد در نتیجه بیشترین هزینه را صرف CPU و RAM و البته یک هارد پر سرغت SSD کنید.

برای دسترسی به سرعت بالاتر در رندر Preview مقاله انواع کش در افتر افکت را بخوانید.

منبع : schoolofmotion

به این پست چه امتیازی می دهید؟

4.3 / 5. 6

نظرات

  • ashkan.hashemi ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ :: ۱۶:۲۲

    سلام، ممنون بابت بررسی خیلی تخصصی و عملی، خیلی مفید بود، کاش برای نرم افزارهای دیگه مثل سینما 4 دی و یا پریمیر
    هم مقاله بزارید ، ممنون

ارسال دیدگاه

بازگشت
پشتیبانی تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
ایمیل
تلفن
دیگر وب سایت های ما
یکی از روش های زیر را برای بازیابی رمز عبور انتخاب کنید