ثبت نام

چگونه بهترین کدک را برای پروژه خود انتخاب کنیم؟

این سوال خیلی از کاربران سایت تایم کد بوده است که چگونه بهترین کدک را برای پروژه خود انتخاب کنیم؟ به همین دلیل این مقاله را تنظیم کرده ایم. امیدواریم در پایین این مطلب، بتوانید بهترین کدک را برای پروژه خود انتخاب کنید.

بیائید در اولین قدم مراحلی که در انتخاب کدک با آن سر و کار داریم را بررسی کنیم:

  • کدکی که برای تصویر برداری انتخاب می کنید.
  • کدکی که برای ویرایش فیلم انتخاب می کنید.
  • کدکی که برای اصلاح رنگ انتخاب می کنید.
  • کدکی که برای در نرم افزار جلوه های ویژه استفاده می کنید.
  • کدکی که برای خروجی انتخاب می کنید.
  • و در نهایت کدکی که برای آرشیو نهایی انتخاب می کنید.

 

1- کدکی که برای تصویر برداری انتخاب می کنید.

این کدک را اصطلاحا capture codec یا همان camera native codec می نامند. طبیعتا همه ما ترجیح می دهیم که با بهترین کیفیت ممکن تصاویر خود را ضبط کنیم. وقتی از بهترین تصویر حرف می زنیم منظورمان بهترین کدک ممکن است. یعنی کدکی که دارای مشخصه های زیر باشد:

  • کمترین فشرده سازی
  • بیشترین Bit-Depth
  • کمترین Chroma subsampling (به عنوان مثال 4:4:4)

خب وقتی این اتفاق رخ دهد، دوربین ما تصاویر را با جزئیات بیشتری ذخیره خواهند کرد. و این کار دست مسئول جلوه های ویژه و اصلاح رنگ را باز خواهد گذاشت.
پس در خرید دوربین به موارد زیر توجه کنید:

  • خروچی دوربین چند بیت هست؟ -> 8، 12 یا 16؟
  • Chroma subsampling دوربین چه رنچی را شامل می شود؟ -> 4:4:4 – 4:2:2 – 4:2:0 – 4:1:1
  • آیا دوربین دارای پورت HDMI یا SDI می باشد؟ (توسط این پورت ها می توانید تصاویر با فشرده سازی کمتری را در هارد اکسترنال ذخیره کنید.)

طبعا هر چه امکانات دوربین بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. همچنین برای درک بهتر مفهوم Chroma subsampling به تصویر زیر دقت کنید.

 

 

نکات مهم:

1-  هنگام ایجاد پروژه در نرم افزار تدوین، و همچنین خروجی هایی که در آینده می گیرید، دقیقا از نوع دوربین و مقادیر بالا اطلاع داشته باشید. به عنوان مثال وقتی دوربین شما 4:2:0 گرفته است. نیازی نیست خروجی تدوین شده را روی 4:4:4 قرار دهید.

2- اگر قرار نیست روی فیلم خود جلوه های ویژه خاصی اعمال کنید و یا اصلاح رنگ متفاوتی ندارید، نیازی به bit-depth و Chroma subsampling بالا نخواهید داشت.

 

2- کدکی که برای ویرایش فیلم انتخاب می کنید.

سوالی که خیلی از تدوینگران با آن مواجه هستند این است که چرا با اینکه CPU و کارت گرافیک قوی دارند همچنان سرعت رندر یا پلی بک پایین است. این مبحث نیز ارتباط مستقیم با کدینگ فایل تصویری شما دارد. از دلایلی که سرعت تدوین را پایین می آورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

بیت ریت بالا: یکی از دلایل مهم می تواند سرعت هارد باشد که معمولا از آن غافل می شویم و ارتباط مستقیمی با میزان Bitrate کدک تصویری دارد. هر چه مقدار Bitrate  بالا باشد سرعت رندر و پلی بک پایین خواهد آمد. مگر اینکه این افت سرعت را با هارد های پر سرعت جبران کنید.
به عنوان مثال تصاویر HD با کدک ProRess 422 دارای بیت ریت 117Mb/s می باشند، که با آن تدوین بی دردسری را در یک هارد معمولی خواهید داشت. اما اگر کیفیت را به 4K ارتقا دهیم. آن وقت بیت ریت به مقدار 734Mb/s بالا خواهد رفت. که حتی SSD هم جوابگوی آن نخواهد بود و تنها راه استفاده از RAID می باشد.

 

فشرده سازی بالا : برخی تصور اشتباهی در مورد فشرده سازی دارند. و فکر می کنند هرچه فشرده سازی بیشتر باشد، حجم فایل کاسته خواهد شد درنتیجه سرعت پردازش بالا می رود. در حالی که چنین نیست. اجازه دهید کمی بیشتر توضیح دهید.
به عنوان مثال دوربین هایی که در رکورد از کدک هایی استفاده می کنند که نحوه فشرده سازی آنها به اصطلاحا long GOP است، برای تدوین مناسب نیست و شما را در پلی بک به دردسر خواهد انداخت. دلیل چیست؟
اول بررسی کنیم که long GOP چطور عمل می کند. فرض کنید تصویر زیر داریم که در آن یه پرجم با پس زمینه ثابت در حرکت است. در حالت عادی (بدون فشرده سازی) دوربین در هر فریم تمام اطلاعات را ذخیره می کند. اما در حال فشرده سازی شدید، بک گراند که ثابت است را در فریم شماره ی 1 ذخیره کرده و در فریم شماره 2 و 3 تنها پیکسل هایی را ثبت می کند که تغییر می کنند (حرکت پرجم).

 

با این وجود اگر شما از موضوعی فیلم برداری می کنید که حرکت زیادی ندارد (مثل مصاحبه) شاهد فشرده سازی شدید و در نهایت حجم پایین فایل تصویری خواهید بود. تا اینجا مشکلی نیست. مخصوصا اگر بخواهید ویدئو ضبط شده را به صورت مستقیم در DVD پلیر یا شبکه های اجتماعی منتشر کنید. ولی این حجم فشرده سازی شدید بلای نرم افزار تدوین خواهد بود. چرا که در تدوین معمولا شما نیاز دارید فیلم را مدام جلو و عقب ببرید و آنالیز این نوع فشرده سازی ، فشار زیادی به CPU شما خواهد آورد. در نتیجه شاهد افت سرعت در زمان تدوین خواهید بود.
به همین خاطر است که برخی اوقات یک ویدئو با حجم کم و سبک در نرم افزار های تدوین بیشتر شما را اذیت می کند تا یک فایل 2K!

 

تصویر برداری LOG: وقتی به صورت log رکورد می کنید، دوربین داینامیک رنج بیشتری را حفظ و ضبط می کند. نتیجه آنکه شما از روشن ترین تا تیره ترین پیکسل های رنگی را خواهید داشت. به نمودار توجه کنید. اگر با نمودار curve اشنا باشید، می دانید که پایین سمت چپ مربوط به رنج سایه ها و سیاهی ها می باشد و بالا سمت راست مربوط به ها لایت ها و طیف پیکسل های روشن.

 

 

 

تصویر برداری به حالت معمولی رنج نوری تیزی را در بر می گیرد (طیف تیره گی و روشنی محدودی ضبط می شود) در حالی که log رنجر رنگی تخت تر منتهی با اطلاعات بیشتر را در خود ذخیره می کند. و این مهم باعث می شود که دست شما در اصلاح رنگ باز تر باشد. چرا که طیف وسیعی از تیرگی و روشنی را در اختیار دارید.
حالا سوالی که پیش می آید این هست که چرا وقتی log جنین مزایایی دارد، باعث افت سرعت در تدوین می شود. جواب خیلی روشن است. به تصویر زیر که به صورت log گرفته شده دقت کنید.

 

خب طبیعی ست این تصویر خام است و نیاز به اصلاح رنگ دارد. اینجاست که باید از پریست های رنگی که مخصوص تصاویری است که به صورت log گرفته شده اند استفاده کرد. این پریست ها را اصطلاحا LUT می گویند. اعمال LUT روی فایل ها باعث می شود پردازش تصویر طولانی تر شود. برای جلوگیری از این اتفاق دو روش وجود دارد:
1- به صورت خام تدوین کنید و در LUT را روی خروجی نهایی اعمال کنید (روش پیشنهادی)
2- ابتدا LUT مورد نظر را روی تمام فایل ها اعمال کنید. خروجی بگیرید و تدوین را روی این فایل ها انجام دهید.

 

 

نکات مهم:

1- هنگام خرید سیستم تدوین فقط به CPU و کارت گرافیک دقت نکنید. وقتی هارد پر سرعتی نداشته باشید، انتقال اطلاعات با تاخیری انجام خواهد شد. در نتیجه شاهد افت سرعت در زمان رندر و پلی بک خواهید بود.

2- یکی از مولفه های خرید هارد سرعت انتقال اطلاعات هست که با MB/s (مگا بایت بر ثانیه) یا Mb/s (مگا بیت بر ثانیه) مشخص می شود.

3- زمانی که با کیفیت بالا ضبط می کنید، طبیعی ست که در تدوین نیاز به سخت افزار حرفه ای تری خواهید داشت. چنانچه سخت افزار شما در حین کار نیاز به رندرهای مدام دارد می توانید از تکنیک Proxy استفاده کنید.

4- همیشه فشرده سازی بالا (به دنبال آن کاهش حجم فایل) دلیل بر سرعت بالا در تدوین نیست و همانطور که اشاره شد ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

 

مقاله در حال تکمیل است و در صورت  استقبال کاربران، اضافه خواهد شد.

password: www.timecode.irگزارش خرابی لینک

دیدگاه ها

  • majid_h1985 آذر ۲۴, ۱۳۹۶ :: ۲:۴۷ ب.ظ

    مطلب خیلی خوبی بود، فقط یک سوال در مورد روش پیشنهادی که گفته شده، اول lut رو خروجی بگیریم بعد تدوین انجام بدیم مجددا خروجی بگیریم، این 2 مرحله خروجی باعث افت کیفیت نمیشه؟ یا تاثیری نداره

    • تایم‌کد آذر ۲۶, ۱۳۹۶ :: ۲:۱۷ ب.ظ

      منظور این هست که بهتره شما کار تدوین رو انجام بدید و در اخرین مرحله افکت ها رو اعمال کنید.

ارسال دیدگاه

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوفروش ویلا و اجاره ویلاسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلافروش ویلا