فرمالیسم

1

سینما این هنر نو پا در طول عمر صد ساله خود نظریات و تفکرات متفاوتی را به خود دیده است. آشنایی با تاریخ سینما ما را در هرچه بهتر فهمیدن فیلم‌های پیش رو یاری می کند. در این سری مقالات قصد داریم به بررسی مختصر جنبش‌ها و مکاتب سینمایی بپردازیم. بدیهی است فراز و فرودهایی که هر جنبش به خود دیده، بیش از صفحاتی است که ما در “تایم کد” به آن اختصاص داده ایم. غرض آشنایی مختصر با این جنبش‌هاست. امیدواریم این نوشتار انگیزه لازم را جهت کندوکاو و مطالعه عمیق‌تر در باب تاریخ سینما در دل خوانندگان خود ایجاد کند.

formalism

 

فرمالیسم (شکل‌گرا ) – 1930  

اصطلاح فرمالیسم را نباید با فرم Form اشتباه گرفت. هر هنری دارای فرم است. نظریه فرمالیسم حکم می کند تنها ضابطه برای داووری درباره هنر “فرم” (چگونگی‌ساخت و ویژگی‌های بصری‌اش) است.

به بیانی نباید فرمالیسم را با فرم هنری اشتباه بگیریم. فرمالیسم یک نظریه هنری است در حالی که فرم از ویژگی های جوهری هر اثر هنری به شمار می آید.

فرمالیست ها اعلام کردند ارزش‌های زیبا شناسی خودسالار و مستقل از هر ارزش  دیگری‌ست. بنا بر باور آن‌ها هنر هیج ربطی به اخلاق، مذهب، سیاست یا هیچ برون داد بشری در هر زمینه دیگری ندارد. براساس این دیدگاه، قلمرو هنر و دغدغه‌های اجتماعی ذاتا از یک دیگر جداست و هنرمند از جامعه خود فاصله گرفته و با آن بیگانه می‌شود.

همچنین هر منتقد هنری، در هر زمینه‌ی نظری‌‌، از فرم اثر هنری بحث می‌کند. اما منتقدان فرمالیست به طور مشخص و پیش از هر چیز‌ به فرم توجه دارند.

 url

–        سوژه هیچ تاثیری در ارزش اثر ندارد، بلکه فرم است که باید مورد توجه قرار گیرد. معیار ارزش‌گذاری نقاشی، مضمونِ تصاویـر نیست، بلکه جـوهره حقیقی نقاشی در جستجو و انکشاف فرم متجلی می‌شود.

          مثلا هیچ تفاوتی بین نقاشی مصلوب شدن عیسی مسیح با تصویر جان اسمیت نیست.

–        شعار اصلی نظریه فرمالیسم ” هنر برای هنر

–        آنان اثر هنری را فرم محض می دانستند و معتقد بودند که در برسی ادبی تکیه باید بر فرم باشد و نه محتوا Content. اساسا مخالف تقسیم متن به “صورت” و “معنی” یا فرم و محتوا بودند.

–        معادل فرمالیسم روسی در غرب “نقد نو” و مکتب”شیکاگو” و “پراگ”است.

–        هنر همواره از زندگی جدا بوده، هنر یعنی صنعت و فن

–        از نظر آنها هیچ موضوع و تصویری جدید و بی‌همتا نیست، لذا مسئله در موضوع و تصویر نیست، بلکه در فرم یعنی “زبان” ارائه‌ی آن است.

–        متون‌ها با موضوعات مشترک با هم “مکالمه” می‌کنند(بینا متنیست).

–        کار هنر تغییر شکل در واقعیت است که اهمیت فرم را برجسته می‌کند.

–        از دید آن‌ها اینکه متن چه می‌گوید مهم نیست. مهم این است متن به لحاظ ساخت کلمه چگونه ساخته شده است (ساختگرایی)

          در شعر سرو چمان من چرا میل چمن نمیکند، موضوع مهم نیست. مهم توزیع حرف صامت “ج” است که عاملی گوشنواز است.

–        ساختارگرایان مرگ مولف را اعلام کردند (فرمالیسم بیان می‌کند که تمام چیزهای ارزشمند یک اثر در خودش نهفته ‌است و عواملی مانند ظرف تاریخی ساخت اثر، زندگی هنرمند یا هدف هنرمند از ساخت اثر در درجات بعدی اهمیت قرار دارند).

–        شعر از دید آنان ساختن است نه سرودن

–        آشنازدایی از طریق ابزارهای فرمی که تا کنون به کار گرفته نشده‌اند به دست می‌آید.

–        بعدها برشت از مفهوم فرمالیستی آشنا زدایی استفاده کرد و آن را فاصله گذاری(بیگانه سازی) نامید.

نام آشنایان:

شکلوفسکی – باختین – ژولیا کریستووا

دانلود
مشخصات
راهنمای نصب
سیستم مورد نیاز
برچسب ها

دانلود

مشخصات

راهنمای نصب

سیستم مورد نیاز

۱ دیدگاه

نظرات شما تایم کد را می سازد: