StockMusic.irGraphicFarm.ir

نقد فیلم The Presdige

 

Prestige_poster

حیثیت به کارگردانی کیریستوفر نولان با فیلمنامه ای به نوشته ی خود او و برادرش(جاناتان نولان) یکی از بهترین فیلمهایی بود که در این سال ها دیده ام . داستان حول محور دو شعبه‌باز میچرخد و کشمکش های بین این دو نفر. از لحاظ سبکی و ظاهری شاید فیلم را نتوان جزو فیلمهای نئونوآر نامید ولی شخصیت ها خبر از دنیایی نوآر می دهند. دنیایی پر از راز و معما ،دنیای حیله و نیرنگ و سرشار از بی اعتمادی.

فیلم زیر متنی بسیار قوی دارد که البته در مورد کریستوفر نولان آنچنان دور از ذهن هم نبود. از لحاظ ساختاری با فیلنامه ای پازلی با شکستن زمان خطی داستان و انواع و اقسام فلاش فوروارد ها و فلاش بک ها روبرو هستیم. دنیای فیلم پر است از جاه طلبی های اشخاص. نابودی زندگی ها برای رسیدن به موفقیت. ولی در واقع همه آدم های داستان دنبال یک چیز هستند که البته رابطه مستقیمی هم با جاه طلبیشان دارد و آن هم اشتیاق به دانستن حقیقت است. و مثل هرچیزی در این دنیا حقیقت هم هزینه ای خواهد داشت. که البته به قول یکی از دیالوگ های فیلم: ما نمیخواهیم حقیقت رو بدست بیاریم، ما میخواهیم خودمون رو گول بزنیم.(نقل از مضمون)

The-Prestige-Wallpaper

مساله ی دیگری را که فیلم تاکید زیادی رو آن دارد بیان این مطلب است که علم، شعبده قرن معاصر است. جادوئی که شاید باعث شود تعاریف ما از دانستهایمان دست خوش تغییر شود. در مورد هنرپیشگان مرد فیلم مشکلی وجود ندارد مخصوصا که کریستوفر بل بازی عالی از خود نشان داده ولی زن به ظاهر فم فاتال(زن اغواگر) فیلم یعنی اسکارلت جانسون کسی که نامش برای کسانی که پیگیر سینمای روز دنیا هستند آنچنان هم نا آشنا نیست، بازی چشمگیری ندارد. بازی او را در کوکب سیاه که در آن هم نقش فم فاتالی داشت را دیده بودم و حسابی از دست و و هیلاری سوآنک نا امید شده بودم که البته آن را گذاشتم روی فیلم نامه و فضای زیادی نوآر فیلم چون قبلا در امتیاز نهایی وودی آلن بازیش را در نقش یک فم فاتال دیگر(البته اینجا پذیرش لغت فم فاتال را با ارفاق از من قبول کنید) دیده بودم که البته در آنجا بازی قابل قبولی از خود ارائه داده بود (که البته آن هم شاید به خاطر سبک وودی آلنی فیلم باشد). ولی روی هم رفته نمی دانم این جماعت هالیوود چرا دست از سر این اسکارت جانسون و فم فاتال کردنش بر نمی دارند. شاید ظاهر چنین حکم کند ولی بازی اش نه.

به این پست چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. 0

ارسال دیدگاه

بازگشت
پشتیبانی تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
ایمیل
تلفن
دیگر وب سایت های ما
یکی از روش های زیر را برای بازیابی رمز عبور انتخاب کنید